Briefje aan Aafie

Aafie KloostermanBeste Aafie,

Ik ken je niet. Maar dat je de beste vriendin van Marianne was, daar bestaat toch geen twijfel over?

http://www.reneelamboo.nl/txt/vaatstra.pdf

Aafie, ik begrijp een aantal dingen niet. Hopelijk wil jij het mij uitleggen. Ik mag toch wel begrijpen dat de beste vriendin van Marianne wil weten door wie zij verkracht en vermoord is? Al was het maar voor haar nagedachtenis en die recht te doen? Laat ik eerst even zeggen dat ik aanneem dat je werkelijk gelooft dat Marianne is verkracht en vermoord door Jasper Steringa. Vervolgens zeg ik dat je een nobel mens bent. Dat zijn verpleegsters tenslotte bijna altijd. Daarenboven veronderstel ik dat je niet dom bent. Anders zou ik je deze brief niet durven schrijven.

Dan nu mijn vragen: Het klopt toch dat jullie de recherche direct alert gemaakt hebben op Faek en Ali, toen Marianne werd gevonden? Mag ik aannemen dat je het rapport Onderzoek Ali H. kent?

Een vriendin van Marianne vertelt de politie twee dagen na de moord dat zij Feik op Koninginnedag in Kollum heeft zien lopen, samen met drie of vier andere asielzoekers. Een van hen kent zij niet. Zij omschrijft deze man als iemand van ongeveer 25 jaar, met een bierbuikje, getinte huid, een wit base-ball petje op, wit T-shirt, zwarte zonnebril en korter dan 1.75 meter. Feik wordt op 19 mei 1999 verhoord en staat wangslijm af om zijn dna te vergelijken met de sporen van de moordenaar. Dat komt niet overeen. Hij kan zich niet herinneren met wie hij precies op Koninginnedag in Kollum was.

Aafie, de vriendin van Marianne waarover hier gesproken wordt, ben jij toch? Klopt het wat hier gezegd wordt? Dat jij Feak wel kende maar zijn onafscheidelijke metgezel Ali niet?

Feik is in het onderzoek naar de moord op Marianne voor de politie al gauw een interessant persoon. Getuigen verklaren over een ruzie die hij en Marianne in februari 1999 hebben in de Ringobar in Veenklooster. Hij maakt volgens andere discotheekbezoekers een beweging naar Marianne alsof hij een keel doorsnijdt.

Aafie, de ruzie waarover hier gesproken wordt, daar was jij toch ook bij? Volgens Gerrit Alma (vriend van Spencer zoals je weet)  was het niet Faek, maar Ali die het keeldoorsnijdende gebaar maakte. Hij heeft Ali daar nog een klap op zijn bek voor gegeven. Dan kende jij Ali toch ook? Dan weet jij toch ook dat deze ruzie zich niet voordeed in februari maar op de vrijdag twee weken voor Marianne’s dood?

Beste Aafie, ligt het dan niet op jouw weg om te zeggen: Hier wordt keihard gelogen door het OM! Mijn uitspraken worden ook verdraaid! Ik kende Ali wel degelijk en ook ik kan bevestigen dat ik hem na de moord op mijn beste vriendin nooit meer heb teruggezien! Ook ik ben één van de vele getuigen die bevestigen dat dit niet de man was die in oktober 1999 door het OM werd gearresteerd! Net als Faek!

Nu zegt Faek dit:

Op zaterdag 1 mei 1999 ben ik door de politie opgehaald en heb ik op het politiebureau te Buitenpost een verklaring afgelegd inzake de moord op Marianne Imke Vaatstra. Ik wil niet prijsgeven hetgeen ik heb verklaard maar wens wel aan te geven dat ik in ruil voor het vertellen van het adres van mijn vriend Ali Hussein Hassan in Leeuwarden men mij verder met rust zou laten. Men wekte bij mij de indruk dat Ali aldaar gearresteerd zou worden. Vervolgens heb ik Ali nooit meer gezien. 

Ik ben tegen mijn wil in getuige geweest van de moord op Marianne Vaatstra maar wens over de details niet te verklaren. Wel verklaar ik bij deze dat Ali Hussein Hassan Marianne heeft gedood in de caravan van Wolfgang Hebben, bewoner van het AZC Kollum op dat deel dat niet tot het AZC behoorde maar werd bewoond door vaste standplaatshouders uit de periode dat het AZC nog niet bestond. 

Ik verklaar dat ik weet wie een derde persoon heeft gebeld om in de nacht van de moord naar Leeuwarden te brengen. Ik verklaar dat ik er met niemand over heb durven praten maar wel op zondagmiddag twee mei negentienhonderd negenennegentig in de namiddag met een vriend heb besproken wat er in de afgelopen nacht is gebeurd. De identiteit van die vriend heb ik gedeeld met de auteur(s) van het boek ‘Het verboden dagboek van Maaike

Marianne kwam wel vaker in de caravan van Wolfgang Hebben. Zij is die bewuste nacht daarheen gebracht door Ludger Dill in diens auto, een donkergrijze Mercedes stationcar. 

Ik verklaar dat de mij bekende Ali Hussein Hassan, die Marianne heeft gedood, niet de persoon was die door Justitie is gearresteerd in Istanbul in oktober 1999. Deze persoon ken ik niet en heb ik slechts gezien op TV. Ik heb hem nooit in levende lijve gezien.

Lieve Aafie, als jij de beste vriendin van Marianne was, dan weet je toch ook wel dat Marianne en Spencer vaker in de caravan van Wolfgang kwamen? Jij weet toch ook wel dat Faek dit niet uit zijn duim zuigt? Of onttrok dit zich allemaal aan je gezichtsveld? Hier sta je nog geestdriftig te demonstreren tegen burgemeester Visser en Nettie Groeneveld:

Je weet toch ook wel dat Visser de badmeester bedreigde om zijn mond te houden over het bebloede trainingsjack van Ali? Je weet toch ook wel dat Nettie Groeneveld betaald verlof kreeg voor haar leugens?

 

Beste Aafie, je zoekt anders ook de media op:

“De herinneringen aan Marianne hangen in de lucht, ze zijn overal en altijd. We kennen elkaar uit het dorp Zwaagwesteinde, zagen elkaar bijna dagelijks. Elke straathoek heeft een verhaal. Het plein in het winkelcentrum waar we samen rondhingen, het kanaal waar we ’s zomers in zwommen.”

Aafie, Jij zou eigenlijk voor Marianne moeten spreken. Stel even dat zij nog zou kunnen spreken. Ben ik dan helemaal krankzinnig als ik denk ze het volgende tegen je zou zeggen:

Lieve Aafie, Wim heeft gelijk. Faek is een held dat hij uiteindelijk de waarheid durfde te vertellen. Verkloot dat niet,  Aafie, als je me lief hebt. Wim wil alleen maar voorkomen dat de misdadigers bij het OM nog een keer zo’n truc kunnen uithalen als met mij. Het belang dat Wim dient is wat groter dan de oplossing van mijn moord. Blijf je mijn BFF?

Over Wim Dankbaar

researcher/publicist/ondernemer
Dit bericht werd geplaatst in Joris Demmink, Marianne Vaatstra. Bookmark de permalink .

2 reacties op Briefje aan Aafie

  1. Christian Rien zegt:

    Wim, deze mensen lijken me niet vrij om hun gedachten te uiten tegen de heersende meningen in. Er is natuurlijk al extreme groepsvorming ontstaan, iets waar je in een kleine gemeenschap rekening mee moet houden. De meisjes moeten een gezin grootbrengen en isolatie en verwijten kunnen ze daar niet bij gebruiken. Het kan agressief zijn hoor, op die dorpen.

    Bovendien zijn Friezen te gevoelig voor overheden en kerk. Als de meerderheid het OM volgt en de groep Spencer of Vaatstra reageert agressief op andersdenkenden dan kun je het schudden.

    Niet iedereen staat zo onafhankelijk in het leven als jij Wim. En Marianne komt er niet mee terug zullen ze denken.

  2. N.E. Derlander zegt:

    Soms is naïef zijn en blijven een overlevingsstrategie. Jezelf afsluiten voor de waarheid gaat uiteindelijk meer pijn opleveren, als de waarheid zich op den duur toch aandient.Als je jezelf openstelt voor de waarheid, zal de pijn, die de waarheid kan doen, minder hard zijn.

Geef een reactie

