Beste Riad,

Van: Wim Dankbaar [mailto:dank@xs4all.nl]
Verzonden: donderdag 18 mei 2017 11:11
Aan: ‘Meulbroek, Sjaak (J.)’
CC: Riad; Raymond Tel
Onderwerp: RE: journalistiek onderzoek

Geachte Sjaak Meulbroek, Beste Riad,

Hoe meer ik het laat bezinken, hoe meer ik verbaasd ben over het bericht van Sjaak. Ten eerste vraag ik mij af waarom Riad Sjaak van de politie nodig heeft om mij mee te delen dat  hij niet op mijn verzoeken in wil gaan. Die verzoeken houden in om een afspraak te maken, tijdens welke afspraak ik hem wil overtuigen dat het gunstiger voor hem is om zijn getekende verklaring gestand te doen in de publiciteit. Welnu, dat hij dit niet snapt, had hij me ook rechtstreeks kunnen laten weten. Het pure feit dat hij dit via Sjaak laat weten, zegt al genoeg. “Ik betreur het dat ik dit niet allemaal eerder hebt verteld maar ik was bang dat ik gearresteerd zou worden.”

Betreur je het echt, Riad?  Ben je nog steeds bang om gearresteerd te worden? Laat mij je dan verzekeren: Je wordt niet gearresteerd! Dit kan Sjaak je ook verzekeren. Voor Sjaak heb ik ook een boodschap. Sjaak, in plaats van mij te mailen, zou je eerst even moeten vragen aan Riad: Is het nu waar wat Wim Dankbaar stelt, Riad? Heb je de verklaring gedaan zoals Wim die heeft gepubliceerd? Dat is wel een belangrijke vraag, Riad. Er zijn maar twee mogelijkheden. Of je stelt dat je hem niet hebt gedaan, of je stelt dat je hem wel hebt gedaan. In het eerste geval adviseer ik je om aangifte tegen Wim en Hans te doen, een aangifte die ik graag zal opnemen. In het tweede geval  ben ik verplicht om de informatie aan mijn superieuren te melden. Want dan heb je mij deelgenoot gemaakt van jouw kennis van een misdrijf. Dat mag ik niet voor me houden.

Beste Riad, Je bent een beetje dom bezig. Je kunt wel steeds naar de politie rennen, maar dan moet je ook even zeggen waar het om gaat. Jij wilt toch niet dat ik je als getuige oproep? Nou, dat gaat echt wel gebeuren Riad, als je zo doorgaat. Laat het mij je nog één keer aan je uitleggen, Riad. Dit is je verklaring:

Van vrijdag op zaterdag 30 april en 1 mei 1999 was ik bij een vriend op bezoek op het AZC te Kollum. Rond 02.30 uur werd mijn vriend gebeld door iemand die wist dat ik bij hem op bezoek was en dat ik nog die nacht terug zou gaan naar Leeuwarden. Eerst werd er gebeld of ik nog aanwezig was en enkele minuten later met het verzoek of ik iemand een lift kon geven naar Leeuwarden. Ik heb daar positief op geantwoord en mij werd gevraagd om via de Lauwersmeerweg langs de Badweg in Kollum te rijden en vervolgens in de richting van Veenklooster. Zo reed ik ook altijd van het AZC terug naar huis. Onderweg zou de lifter zoals ik hierboven bedoel zich wel laten zien zo werd ij gezegd. Ik heb dat vervolgens gedaan en de betreffende persoon meegenomen. Ik kende de man die ik meenam als een bewoner van het AZC en had hem vaker gezien in het bijzijn van andere vrienden van mijn vriend. Ik schrok heel erg toen ik zag dat hij behoorlijk onder het bloed zat en erg overstuur was. Ik schrok nog meer toen hij mij vertelde dat hij iemand vermoord had. Het was en zeer onsamenhangend verhaal maar het werd mij wel duidelijk dat het om een meisje ging. Ik heb hem afgezet aan de Kleine Kerkstraat in Leeuwarden. Hij heeft me onderweg wel verteld dat hij Ali heette. Pas enkele dagen later drong het allemaal tot mij door waar  zijn verhaal mee te maken had. Ik durfde daarmee niet naar de politie omdat ik bang was dat men ook mij zou verdenken. Ook toen ik later werd verzocht om me te melden op het politiebureau heb ik niet gezegd wat er gebeurd was uit angst dat ik er problemen mee zou krijgen. De politie confronteerde mij met een verklaring van mijn vrouw maar ik heb dat toen ontkend. Omdat ik bang was voor sporen heb ik mijn kleren nog diezelfde nacht uitgedaan en bij een vriend op het AZC in Burgum andere kleren aangetrokken. Die kleren zijn, zo heb ik begrepen, later teruggevonden maar gelukkig wezen deze niet naar mij. Ik betreur het dat ik dit niet allemaal eerder hebt verteld maar ik was bang dat ik gearresteerd zou worden.

Weet je wat jij moet doen, Riad? Je moet nog een keer naar Sjaak toe gaan en hem zeggen: Dit is inderdaad de verklaring die ik heb gedaan, waar ik mijn handtekening onder heb gezet. Ik kan dat niet ontkennen. Mijn verklaring wordt ook ondersteund door de verklaring van Faek met wie ik contact heb. Ik weet daarom als geen ander dat ook hij de waarheid vertelt.

Riad, als je het wel wilt ontkennen, dan moet je dus terstond aangifte tegen mij en Mauritz doen, wegens valsheid in geschrifte. Want dan zeg je in feite dat je deze verklaring niet hebt gedaan en het niet jouw handtekening is. Weet je, Riad, wat jouw verklaring nu zo geloofwaardig maakt? Dat je eerst alles ontkende. Dat deed je zo overtuigend dat zelfs Mauritz dacht dat je de waarheid vertelde. Het was pas nadat ik je op leugens betrapte, onder meer naar aanleiding van gesprekken met Astrid,  jij besloot de waarheid te vertellen.  Toen snapte je opeens dat je beter de waarheid kon vertellen. Maar wat je nog niet snapt, net als Faek, dat je beter de waarheid kunt vertellen out in the open. Strafrechtelijk valt jullie niets te verwijten, maar moreel wel. Hoe langer jullie blijven duiken, hoe sterker dat morele verwijt wordt. In feite hadden jullie allang de ouders van Marianne Vaatstra moeten informeren over jullie kennis van de moord op hun dochter. Datzelfde geldt voor de familie Steringa. Dan ben je moreel goed bezig! “Ik betreur het dat ik dit niet allemaal eerder hebt verteld maar ik was bang dat ik gearresteerd zou worden.” Riad, tough guy, laat je ons even zien dat je het werkelijk betreurt? En je angst kan overwinnen?

Mvg

Wim

Van: Meulbroek, Sjaak (J.) Verzonden: dinsdag 16 mei 2017 11:40
Aan: ‘dank@xs4all.nl’
Onderwerp: journalistiek onderzoek

Meneer Dankbaar

Enkele dagen geleden heb ik gesproken met dhr. R. El Makhour.

Deze gaf aan herhaaldelijk door u benaderd te zijn om journalistieke redenen.

Ook heb ik van hem begrepen dat hij heeft aangegeven aan uw verzoeken geen gevolg te willen geven.

Dhr. El Makhour verzocht mij om u hiervan op de hoogte te stellen.

Met vriendelijke groet

Sjaak Meulbroek

wijkagent

Politie | Noord-Holland | Kennemerland | IJmond

Over Wim Dankbaar

researcher/publicist/ondernemer
Dit bericht werd geplaatst in Joris Demmink, Marianne Vaatstra. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

