Gesprek tussen Rob en Faek met mijn analyse

Mijn commentaar in cursief rode kleur.

F: Goedendag

R: Goedendag met Rob Arts, spreek ik met Faek ?

F: Ja

R: Oh goedendag, hai, ik ben Rob Arts, ik ben blogger op internet en ik volg de zaak van Marianne Vaatstra al een aantal jaren…

F: Ok…

R: En gezien ik op de website van Wim Dankbaar een aantal nieuwe publicaties zag waarin die o.a. een aantal telefoongesprekken online had staan en ook een verklaring die van jouw hand zou zijn, dacht ik bij mezelf voor dat ik iets ga schrijven is het wel zo netjes om eerst even wederhoor te halen. Vandaar dat ik je even opbel. Eh… klopt het dat de verklaring die bij Wim op de website staat dat die van jou is ?

F: Ik eh, ik weet niet over wat u het hebt eigenlijk.

Faek weet niet waar Rob het over heeft? 

R: Ok, hij heeft een verklaring erop gezet… een overeenkomst.

F: Ik heb… ik heb dit verhaal zeg maar ook van iemand anders gehoord maar dat is nog niet bekend, ik weet niet eh…

Ah, Faek weet dus wel degelijk waar Rob het over heeft! 

R: Ok, daar is in ieder geval een document op gezet waar eh…

F: Ik heb dit verhaal al vaker gehoord, die ken ik, alleen voor mij…zeg maar ik wil daar liever geen uitspraak over doen.

Waarom niet, Faek? 

R: Oh maar kun je ook niet zeggen of dat die handtekening wél van jou is of dat die niet van jou is?

F: Ohw eh.. Ik heb tegen Wim gezegd van eh… ik zeg alles in het openbaar en wanneer ik naar de rechter moet, zeg maar, wanneer …..Wim, breng me  naar de rechter, dan pas kan ik verder wat zeggen daarover.

Wow! Wim, breng me naar de rechter, dan pas zeg ik alles in het openbaar! Kijk Faek, hiermee bevestig je alles. Want als het niet jouw verklaring en handtekening is, dan kun je dat natuurlijk wel gewoon zeggen! 

R: Dus je kunt ook niet zeggen dat die handtekening vals is? Want dat is best nogal wat als die namelijk vervalst zou zijn.

F: Ja, dat zou best kunnen , alleen ik kan het niet zeggen nee…

Waarom kun je dat niet zeggen? Nou, Faek, ik weet het wel. Omdat je niet kunt liegen. Snap je nu waarom ik je een schatje vind? 

R: Je kunt het niet zeggen, ok. En kun je wel zeggen of dat je ooit benaderd bent door het Openbaar Ministerie in verband met het onderzoek Ali Hassan ?

F: Nee eh, ik kan eigenlijk zeg maar over die zaak helemaal niets zeggen, ook niet aan u zeg maar, ook niet aan uw collega’s of iemand anders.

Jawel hoor, Faek, je kunt het best zeggen aan iemand anders dat je nooit benaderd bent voor het onderzoek Ali Hassan.  Tegen Hans en mij bijvoorbeeld heb je het al gezegd. 

R: Ok, maar als je toch helemaal niks verder met die zaak te maken hebt dan kun je toch gewoon zeggen dat het één grote onzin is ?

F: Ja maar dan,… dat hou ik voor mezelf,  eh dat hou ik voor mezelf zeg maar, alles op z’n tijd zeg maar…

Waarom zou je voor jezelf houden dat het één grote onzin is?  Dat slaat natuurlijk nergens op, Faek. Als het grote onzin is, dan kun je dat gewoon zeggen. Maar het is geen grote onzin en daarom durf je dat niet te zeggen. Want als je dat zou zeggen, dan zou je liegen. En dat durf je niet. Daar ben je te eerlijk voor. 

R: Ja, ok maar eh Faek, even serieus, ik meen het serieus, uit de grond van m’n hart hè, als die man toch vertelt wat ie vertelt, en dat het niet waar is wat hij zegt, dan….Je foto’s worden online gezet, de foto’s van je vrienden, de foto’s van je vrouw. Eh..en hij schrijft deze week zelfs op z’n website dat hij een advocaat voor je wil betalen als jij hem aan wilt pakken. Snap je ? En hij is inmiddels veroordeeld voor laster en smaad, of eigenlijk alleen voor smaad, niet voor laster. Eh, dan moet het toch voor jou ‘een kat in ’t bakkie’ zijn om te zeggen mijnheer Dankbaar je bent de grootste fantast, ik klaag je aan, en dan kan die gewoon nog langer de bak in want hij is gewoon 4 maanden veroordeeld. Waarom..waarom neem je geen stappen dan?

F: Maar wie zegt dat ik er niet mee bezig ben…dus eh..

Als je bluft, Faek, dan moet je het geloofwaardig doen. 

R: Ok, dus daar ben je wel mee bezig? Ok…

F: Ik eh, ik kan d’r geen uitspraak over doen maar uh…dat komt wel goed…. ok?

Denk je, Faek, dat het wel goed komt? Weet je hoe het goed komt? Als jij gewoon durft te bevestigen dat het jouw verklaring en jouw handtekening is. Het komt helemaal goed als je het hele verhaal aan mij vertelt, inclusief alle details die ze bij Justitie ook al weten sinds 1 mei 1999. Dan komt het helemaal goed! Dan komt het ook helemaal goed met jou. Want dan ziet iedereen dat jij een held bent, die zijn angst niet kon overwinnen. Die net dat zetje van Wim nodig had. 

R: Ok, heb je wel ooit tegen Fahrad verteld over dit verhaal ?

F: Ja, maar ik…u blijft doorvragen maar ik geef geen antwoorden zeg maar, ook niet op die vragen.

Waarom niet, Faek? Je hebt dus wel antwoorden, maar je wilt ze niet geven? 

R: Nee, dat begrijp ik wat je zegt, maar je begrijpt toch wel dat dit een heel hoog oplopende kwestie is…

F: Ja, ja… , alleen eh…

R: die opheldering verdient ?

F: Omdat ’t dus zeg maar… omdat het een belangrijke zaak is, doe ik geen uitspraak erover omdat anders iedereen zich er mee gaat bemoeien, die er niets mee te maken heeft.

Het is een “belangrijke zaak”? Ah, dat zie jij dus ook wel, Faek! Het is zeker een belangrijke zaak. Helemaal voor jou!  Je loopt nu al 18 jaar met dit trauma rond. Je hebt je al die tijd verscholen gehouden. Helemaal in lijn met de stilzwijgende afspraak met Justitie. Bek houden, Faek! Blijf onder het maaiveld! Jij dacht dat het wel zou overwaaien? Je kon je net weer profileren als Faek Shuwan Mustafa. En toen kwam die vervelende Wim. Toen werd het weer Raul Foefie Musti. Zie je niet hoe belachelijk dat is, Faek? Waarom moet jij opeens een andere naam aannemen als één of andere klootzak zegt dat je getuige bent geweest van de moord op Marianne? En dat je dat op dag 1 aan de politie hebt verteld?  Voor wie ben je dan bang? Voor Wim of voor Justitie?  En die mooie vrouw van je? Waar is die dan bang voor? Haar facebook account was ook opeens verdwenen. Wat wil zij dan? Wil ze dat Faek mee blijft werken aan de doofpot van Justitie? Vind zij het wel prima dat er een veeboer voor is opgepakt en veroordeeld, terwijl ze van haar Faek weet hoe het zit? Mimaya snapt kennelijk nog niet dat ik wel doorga? Of denkt ze dat ik me zomaar in de bak laat stoppen door die Dokkumer klootzak, die alle steun krijgt van Justitie? Snapt ze niet dat ik het verhaal over die klootzak heb van jou? Vind Mimaya het okay dat een medeplichtige van de moord op Marianne, die haar lijk in het weiland heeft gedumpt, het voor elkaar krijgt dat de klokkenluiders veroordeeld worden? Terwijl ze weet dat die informatie van haar eigen Faek komt? Vind ze dat okay, Faek?

R: Maar als jij niks met het verhaal te maken hebt dan is het toch helemaal geen zaak van jou, dan zeg je toch: Zoeken jullie het allemaal maar uit met jullie kletsverhaal ?

F: Ja ja, het liefst…

R: Daarmee erken je toch eigenlijk….dat je wel degelijk…

F: Het liefst doe ik geen uitspraken erover, als u geen vragen heeft voor mij dan… eh

Lul nou niet, Faekie,  “Als u verder geen vragen heeft voor mij.” Rob stelt je toch continu vragen? 

R: Hey maar Faek, begrijp je wel wat ik hier stel ? Want als je er niets mee te maken hebt, dan… dan is toch ieder gesprek wat er gevoerd is met Hans en Wim dan toch onzin ?

F: Ja, maar jij hebt er toch ook niks mee te maken toch, met de zaak ?

Klets, Faek! Iedereen heeft hiermee te maken. En zeker jij! 

R: Nou ja, ik heb al uitgebreid gepubliceerd over de zaak, en ik wil hier graag een blog over schrijven, vandaar dat ik je even bel hoe jij er tegenaan kijkt.

F: Dus daarom zeg maar ik geef alleen maar antwoord op mensen die er zeg maar mee  te maken hebben, snap je?

Okay, Faek, wie heeft er volgens jou mee te maken? Als de moeder van Marianne je nu belt, en je vraagt: Klopt dat, Faek? Heb jij op dag 1  aan de politie verteld wat er is gebeurd met mijn dochter? Klopt het, Faek, dat wij van het begin af aan belazerd zijn door Justitie? Zeg je dan ook dat zij er niets mee te maken heeft? 

R: Nou goed, ik vind mezelf met de zaak te maken hebben omdat ik uitgebreid over dit verhaal heb gepubliceerd en ik wil geen onwaarheden vertellen. En als ik dingen ga publiceren die bij Wim Dankbaar op de website staan wat onzin blijkt, dan wil ik daar liever niet over publiceren. Want dan verbind ik ook mijn eigen naam daar aan, en dat wil ik natuurlijk niet, want ik wil graag dat ik wel oprecht en eerlijke blogs kan schrijven.

F: Ok, dan eh…zeg maar, dan kunt u beter wachten met schrijven, zeg maar dan… nadat ik zeg maar met Wim heb gesproken, en met de rechtbank, en een uitspraak er over is.

Nee Faek, dat is laf. En dat ben jij toch niet? Nee, dat ben je zeker niet. Het is allang duidelijk wat jij hebt verklaard. 

R: Maar ik heb begrepen dat je niet meer mét Wim wil spreken, toch ?

F: Nee, maar niet met Wim maar wel als het met de rechtbank is.

Kijk Faek, je hebt al aan Wim en Hans verklaard. Dat ontken je niet. Waarom durf je het dan niet in het openbaar? Waarom zou je wachten tot een rechtbank, waarvan jij inmiddels ook wel weet dat ze dat koste wat kost willen voorkomen? 

R: Ja maar zoals het er nu uit ziet Faek ziet het er niet naar uit dat jij ooit als getuige opgeroepen zal worden, ik heb nou niet echt idee van dat ze daar om staan te springen. Dat is al bij verschillende zaken aangekaart…

F: U blijft doorvragen, maar ik geef geen antwoord meer, dus eh…

R: Nee, maar je zegt dat je antwoord gaat geven op vragen wanneer je je voor de rechtbank moet verantwoorden..

F: Klopt…

Dat is nu zo mooi, Faek. Je zegt keer op keer dat je zult verklaren als je wordt opgeroepen als getuige. Als er niets te verklaren is, dan had je dat allang gezegd. Beste Faek, ik ga dat voor elkaar krijgen!  Linksom of rechtsom. Ik zeg alleen: Je staat er zoveel mooier op als je gewoon durft te verklaren langs de weg die ik voorstel.  Dan is die rechtbank niet nodig, want ik weet dat je daartegen op ziet. En mijn weg zal je veel sympathieker maken. 

R: Maar zoals het er nu naar uit ziet, ziet het er niet naar uit dat je je ooit door voor de rechtbank moet verantwoorden, want je bent al vaker als getuige aangedragen en dat wordt tot op heden steeds geweigerd.

F: Ok…

Ok, Faek? Vind je het ok dat je als getuige wordt geweigerd? Waarom dan? Je kunt nu toch ook zeggen dat je getuige bent geweest van de moord op Marianne? Waarom wel in een getekende verklaring, maar niet out in the open? 

R: Ik zie ook geen reden om te denken dat jij ooit voor een rechtbank zal verschijnen dus dan…wat gebeurt er dan met dit verhaal? Dan blijft het toch gewoon ‘in the open’ zoals het nu is, en één en al vaagheid ? Er moet toch helderheid komen, als die man namelijk zegt wat ’t ie zegt wat niet waar is dan dient die man gewoon keihard aangepakt te worden, Faek. Dat is…’t is absurd wat daar gesteld wordt en als het waar is dan is het absurd en als het niet waar is dan is het minstens zo absurd. En als jij daar in blijft zwijgen totdat de rechtbank jou ter verantwoording roept, en die doen dat nooit, dan blijft dit tot in der eeuwigheid gewoon doorsudderen.  En dat is toch niet houdbaar zoiets ? Ook niet voor jou en je gezin, Faek. Jij wilt toch ook gewoon rust, en dat dit soort verhalen niet over jou verteld worden als ze onwaar zijn.

F: Ok, nee maar ik doe geen uitspraak daarover, dus eh…ik heb, ik heb eh…

Ach, Faek, je hebt daarover allang uitspraken gedaan! Tegenover de politie ook. Wees nou maar niet bang. Ik ben ook niet bang, Faek. Waarom zou ik bang zijn voor criminelen die Ali een vrijgeleide hebben gegeven?  Omdat ze hoge functies hebben of hadden?  Dat had Saddam toch ook? 

R: Ben je wel verhoord de dag na de moord in Buitenpost ? Want dat is het wel wat er verteld wordt.

F: Ik doe eh…ik doe geen uitspraak daarover.

Nee, Faek, daar doe je geen uitspraak over. Weet je waarom niet? Omdat je die uitspraak allang hebt gedaan. Kijk Faek, daarom vind ik jou een held!  Alles wat ik publiceer over jou,  is te wijten aan wat jij hebt durven te vertellen. 

R: Ja, ik vind het erg jammer Faek want eh, wat ik zeg, zolang jij dit gedrag zo blijft volhouden dan denk ik niet dat er ooit helderheid in de zaak komt…

F: Eh…nee.

Faek, er is al helderheid in de zaak. Dankzij jou! Dankzij jouw moed! 

R: En als het waar is wat Wim zegt en er een onschuldige man, die in de gevangenis zit, dan draag jij toch ook de verantwoording om daaraan bij te dragen dat op te lossen ? Er zit misschien wel een man onschuldig in de gevangenis, snap je ?

F: Kan….kan best, maar als je niet erg vindt …. ik moet even ophangen.

R: Faek, dat is toch jouw verantwoording ook ?

F: Eh…het is mijn verantwoording, maar uh…daarom..  eh ik ga stappen ondernemen maar ik wil niet…  mensen spreken zeg maar die niets met de zaak te maken hebben, ok?

Nee hoor, Faek, dat is helemaal niet jouw verantwoording. Dat is nou zo leuk aan jou. Je staat iedereen te woord. Je bent te netjes om te zeggen: Donder op!  En de hoorn op de haak te knallen. Daarom vind ik je een eerlijke, nette, lieve jongen. De verantwoording voor de veroordeling van Jasper ligt alleen bij het  OM. Weet je waarom? Omdat het OM op dag 1 al wist wat de waarheid was. Van jou! Niemand neemt het jou daarom kwalijk dat je niet je vinger opgestoken hebt: Hier gaat iets mis! Dat is niet jouw verantwoordelijkheid.  Nee, dat had het OM moeten doen!  Ik snap best dat je bang bent. Maar die bangheid is onterecht. 

R: Nou, ik vind het erg jammer dat je echt de deur helemaal op slot houdt want eh, ja… Maar goed, ik wens je sterkte.

Ik wens je ook sterkte, Faek. Bel me nou even, dan maken we een afspraak waarin ik je nog meer strength geef dan je al hebt getoond. 

F: ok, dankjewel.

R:  Succes, hai…

F: Dag.

Over Wim Dankbaar

researcher/publicist/ondernemer
Dit bericht werd geplaatst in Joris Demmink, Marianne Vaatstra. Bookmark de permalink .

8 reacties op Gesprek tussen Rob en Faek met mijn analyse

  1. Kijk, dit is de reden waarom voor mij helder is dat het verhaal van Faek geen nonsens is:
    F: “Omdat ’t dus zeg maar… omdat het een belangrijke zaak is:”

    Als de moord was gepleegd door een solitaire boer uit Oudwoude, dan was er helemaal geen zaak meer, maar was het case closed. Geen zaak, dus al helemaal geen “belangrijke zaak”.
    Zo simpel werkt de logica van The Trivium. Iets waar rechtbankverslaggever Chris Klomp nog iets van zou kunnen leren… Ben achter de schermen met die man aan het mailen, en het is werkelijk onvoorstelbaar wat een kolder van het OM die man blijft na-papegaaien. ON-VOOR-STEL-BAAR!

    De volgende conclusie van jou Wim is dan ook bingo!
    “Dat is nu zo mooi, Faek. Je zegt keer op keer dat je zult verklaren als je wordt opgeroepen als getuige. Als er niets te verklaren is, dan had je dat allang gezegd.”
    Zo simpel is het leven. Nogmaals, als een solitaire boer uit Ouwoude het monster was, dan is iedere minuut die Faek eraan heeft besteed de grootste kolder. Dat had hij al lang en breed en halt toegeroepen en dan was hij niet in gesprek gegaan om samen met zijn advocaat met jullie af te spreken.

    Soms is het leven toch zo simpel…

  2. Als we toch linkjes gaan delen… 😉
    Hoge leidinggevende OM verdacht van ontucht met minderjarige
    http://nos.nl/artikel/2169251-hoge-leidinggevende-om-verdacht-van-ontucht-met-minderjarige.html

  3. Drentse Fryske zegt:

    Ook mijns inziens is het verhaal van Faek zéker geen nonsens, rest bij mij enkel de vraag wat hij er nu verder mee gaat doen, en wanneer, zeg maar…

  4. Pingback: Eindtijdsignalen en andere opvallende berichten, verzameld door: Arie Goedhart | Silvia's Boinnk!!!

  5. Bertus zegt:

    Beste Wim,

    Zoals je weet volg ik je al jaren maar wat ik mij nu pas realiseer is dat het al 18 jaar geleden is dat Marianne vermoord is.
    Hoe zit het met de verjaringstermijn, ik dacht toen der tijd 20 jaar voor moord, betekend dit dat als ze het nog een paar jaar weten te rekken dat de echte criminelen (Demmink met z’n vrienden) uit de gevaren zone zijn?

    Bertus

    • Als al naar buiten komt dat niet Jasper Steringa de dader is maar iemand anders, laten we hem voor het gemak Ali Hassan noemen, dan is het nog maar de vraag of hij ooit gevonden zal worden.

      Wanneer van deze doofpot, want dat is het, het deksel knalt is de moordenaar zelf natuurlijk slechts een minuscuul onderdeel hiervan. Het gaat om de machinaties van die doofpot en de mensen die daar bewust aan hebben bijgedragen. Naast echt oude mensen als Demmink en brouwer heb je natuurlijk ook de iets jongere goden als Mous, Adema en Vos. Het gaat erom dat zij ter verantwoording worden geroepen omdat zij bewust een land hebben misleid en bedrogen. En voor landverraad bestaat volgens mij in Nederland geen verjaringstermijn.

  6. modilanto zegt:

    Dit is op Mijn Blog magilando herblogden reageerde:
    ……

Geef een reactie

