De angst- en doofpotcultuur binnen Justitie

Vraagt u zich ook wel eens af waarom een schandaal zo moeilijk het licht ziet? Waarom zo weinig mensen uit de school durven klappen? Welnu, dat heeft te maken met cultuur.  Het ministerie van Justitie is het meest enge department. Misschien nog wel militaristischer en hierarchischer dan Defensie. Er heerst een Befehl ist Befehl mentaliteit van heb ik jou daar. Meine Ehre heißt Treue is zowat de lijfspreuk. De angst voor sancties en represailles wint het van de waarheid.  Een treffend voorbeeld is Alexandra. Alexandra werd door mij benaderd op een tip van Bauke Vaatstra. Bij hem had Alexandra zich reeds gemeld met belangwekkende informatie.

Alexandra was bewaakster op het Grenshospitium te Amsterdam in het weekend van de moord op Marianne. Haar verhaal is uitgebreid en gedetailleerd. Luistert u naar één van mijn gesprekken met haar.

Echter, toen haar verhaal onbedoeld openbaar werd – omdat ik zo stom was om een gesprek per ongeluk naar Drs. Micha Kat te sturen, terwijl de bedoeling Drs. Poot was, en Micha Kat het gesprek tegen alle instructies in op zijn website knalde – sloeg de paniek bij Alexandra toe. Haar angst voor sancties vanuit Justitie was zo hevig dat zij besloot haar verhaal terug te trekken, of beter gezegd te melden dat zij het hele verhaal verzonnen had. Dat blinde angst een slechte raadgever is, moge blijken uit het het feit dat deze terugtrekkende beweging volstrekt ongeloofwaardig was. Nog even afgezien van het feit dat ze zich belachelijk maakt. Je moet immers wel een beetje ziek zijn om een onderzoek naar een moordzaak te vertroebelen met een moedwillig verzonnen verhaal en daar de nabestaanden mee lastig te vallen. Met haar angst verloochent zij de waarheid en doet ze haar nobele actie teniet. Van heldin degradeert zij zichzelf tot angsthaas. Tevergeefs, want elk weldenkend mens ziet dat haar oorspronkelijke verhaal de waarheid is, en haar verhaal op Swapichou hieronder de leugen. Triest is ook dat haar vrees volledig ongegrond is, want de waarheid over een door de overheid stiekem weggesluisde moordenaar weegt onder alle omstandigheden zwaarder dan welke zwijgplicht ook. Maar dat zien veel onderdanen van Justitie niet.

 

 

 

Over Wim Dankbaar

researcher/publicist/ondernemer
Dit bericht werd geplaatst in Joris Demmink, Marianne Vaatstra. Bookmark de permalink .

20 reacties op De angst- en doofpotcultuur binnen Justitie

  1. Ronald zegt:

    Het opnemen van een gesprek waar je zelf aan deelneemt is NIET strafbaar of onwettig.

    • Wim Dankbaar zegt:

      Ach joh, zelfs al zou het wel onwettig zijn. Je denkt toch niet dat ik een mogelijk superbelangrijke getuige niet opneem? Had ik dat maar met die schrijfproefrechercheurs van de Deventer moordzaak gedaan. Tegen Alexandra zou ik zeggen: Get real! We love you for your information.

  2. hansjohn zegt:

    @Alex, ik mis in je betoog waarom je het Grenshospitium verhaal – zo gedetailleerd- verzonnen zou hebben.

  3. HRK zegt:

    Mijn stelling over liegen is altijd een vrij platte maar denk er maar eens over na, dan zit er tenminste een kern van waarheid in. Waarom liegen mensen? 1) voor sociale status, en/of 2) voor geld, en/of 3) om straf te ontlopen. Geen van de criteria zijn van toepassing op Alex. Dus Alex heeft het verhaal niet verzonnen. Om reden 2) en 3) liegt ze nu dat ze een verhaal heeft verzonnen.

  4. Wim Dankbaar zegt:

    Van: Keetje
    Verzonden: zondag 11 mei 2014 17:25
    Aan: Wim Dankbaar
    Onderwerp: Re: Van Wim

    Retour afzender. Geen contact

    Op 10 mei 2014 20:42 schreef Wim Dankbaar :

    Lex,

    Wat een rare bange vrouw ben je toch. Waarom post je niet bij mij in plaats van op dat kleine trollenpodium van Swapichou. Je wilt mij toch aanspreken? Doe het dan toch rechtstreeks tegen mij. Of je het nu doet onder “Keetje”, “Alex B” of “Linda van der Laan”, het maakt allemaal niet uit. Ik wens jou toe dat je snel je karakter terugvindt van 4 jaar geleden. Dat staat je echt veel mooier.

  5. Wim Dankbaar zegt:

    Waarom zou iemand erkennen dat ze een fantast of leugenaar is? En dan over zoiets nog wel. Dan zet je jezelf toch voor schut. Er is maar één reden: ANGST……….onnodige angst.

    Lex, Stanley Seth heeft je verhaal ook bevestigd. We love and thank you for telling the truth, strange kind of woman.

  6. hansjohn zegt:

    Waarom zou @Alex de Vaatstra familie een rad voor ogen draaien ?( met zo’n verzonnen verhaal).
    Want dat zou dan gebeurd zijn @Alex, Bauke heeft je met Wim in contact gebracht en via Wim zou jij hem dan een l*lverhaal opgehangen hebben?
    Waarom dan @Alex? Gewoon, omdat je het kon? Omdat het je wel leuk leek dat de Vaastra’s dat zouden geloven?

    Je komt op mij ongeloofwaardig over als je beweert het hele verhaal verzonnen te hebben. Verzonnen; maar de namen (op die van Ali na dan😉 ) kloppen wel?

  7. Wim Dankbaar zegt:

    Van: Thijs Stapel
    Datum: 7 november 2016 15:38:38 CET
    Aan: “mr. Y. Moszkowicz || Moszkowicz Advocaten Utrecht”
    Onderwerp: Sommatie betaling wettelijke rente

    Geachte confrère,

    Reeds op 13 oktober jl. heb ik u meegedeeld, dat uw cliënt met de door u gedane betalingen op mijn derdengeldenrekening nog niet geheel heeft voldaan aan het vonnis in de bodemprocedure tussen partijen. Wat nog niet werd voldaan, is de wettelijke rente over het bedrag van € 161.818,23, met ingang van 4 november 2015 tot aan de dag van volledige betaling. Dat bedrag van de wettelijke rente becijferde ik destijds op € 12.261,40 en is inmiddels opgelopen tot € 13.147,40.

    Hierbij verzoek en -voorzover nodig – sommeer ik u nogmaals de verschuldigde wettelijke rente nog deze week te voldoen op mijn derdengeldenrekening met nummer NL89INGB0008360206, t.n.v. Stichting Derdengelden Kenaupark 24. Voor het geval uw cliënte opnieuw in gebreke blijft de rente te voldoen heeft cliënt mij opdracht gegeven executiemaatregelen te treffen. Ik hoop dat het niet zover behoeft te komen.

    Met vriendelijke groet,

    Thijs Stapel

    • Johan Kolderkamp zegt:

      Hé speurder Dankbaar. Wat een stoere taal laat je toch zien.\!
      ‘Voor het geval uw cliënte opnieuw in gebreke blijft de rente te voldoen heeft cliënt mij opdracht gegeven executiemaatregelen te treffen.’ Je zou er bijna bang van kunnen gaan worden…..

      • Wim Dankbaar zegt:

        Kolder,

        Je ziet het niet meer zo helder. Je vooringenomen woede maakt je blind. Ik executeer slechts een rechtsgeldig vonnnis. Niemand steelt zonder contest twee ton van mij. Dat deed Maaike overigens niet maar Bauke en Yehudi, met op de achtergrond Freddy, Johan, Ineke en Wilma. Maar omdat zij hun moeder in de tang hebben genomen moet ik deze brief wel aan haar richten. Over stoere taal gesproken, Maaike was daar beter in. “Ik ben geen moslima die zich de wet laat voorschrijven”. Nou, dat hebben we gezien! Geen schim meer van wat ze was. Goed gedaan, Bauke, Freddy, Johan, Ineke en Wilma! We are so proud of you! Lovely kids, selling their mother and the truth about their own little sister.

  8. ExTours zegt:

    Is dit echt een verklaring van die dame (Alex) van het GH? Of heeft iemand anders, die op Swapichou blogt dit verzonnen?

    Vreemd, dat dit bericht dateert van 16 maart 2014 en nu pas naar buiten is gebracht.

    • W.Ipema zegt:

      Ik heb persoonlijk de verklaring gecheckt in het voormalige GH; Een dame in kwestie zei dat ze de opdracht had gekregen er niets over te zeggen….. Helder verhaal!

  9. Wim Dankbaar zegt:

    @Kolderkamp
    Idée fixe is zeker niet op Dankbaar van toepassing. Wim is stronteigenwijs, waar op zichzelf niks mis mee is. Het zou zomaar kunnen dat hij na al die jaren voor 99% in de juiste richting zit, zoniet bovenop de waarheid. Who knows? Dat kan jij niet zeggen met je platvloerse scheldpartijen.

    Geen01,

    Je begint toch niet te twijfelen, hè? Who knows? Wim knows. Het stronteigenwijze complotgekkie. Maaike knows too. Laat die Turkse Ali nu maar even gaan. Die is niet nodig om vast te stellen dat het niet de door Alexandra verzorgde Ali was. Ik kom toch niet uit een ei? Wat denk je nu van Faek, Rida, Riad en die andere 20 getuigen, die “kleine vieze Ali” kenden? Die lullen maar wat, Yeah, right!

  10. Wim Dankbaar zegt:

    Alexandra is gewoon een leuk wijf, bang wijf, maar wel een leuk wijf. Ze vond mij ook leuk. Right, Lex?

  11. Pingback: Eindtijdsignalen en ander opvallend nieuws, verzameld door: Arie Goedhart | Silvia's Boinnk!!!

  12. Wim Dankbaar zegt:

    In 2012 is de vernieuwde OM-gedragscode geïntroduceerd. In deze gedragscode draait het om vijf kernwaarden: professionaliteit, omgevingsgerichtheid, integriteit, openheid en zorgvuldigheid.

    Als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen.

  13. Wim Dankbaar zegt:

    Treason never prospers. What’s the reason? If it prospers, none dare call it treason.

    Sterke spreuk, 500 jaar oud. Begint met een idealistisch statement, eindigt met exact het tegenovergestelde. So true! En dat in drie zinnen. Zou elk tweedekamer lid boven zijn bed moeten hebben.

    Deze mag er ook bij: The allies of evil are ignorance, apathy and the wish to not believe.

  14. Gaya zegt:

    Ik vraag me af waarom Wim mijn reacties niet plaatst

Geef een reactie

