Straling te hoog of niet?

13u03 ALLE PERSONEEL MOET METEEN DE CONTROLEKAMERS VAN DE NUCLEAIRE CENTRALE VAN FUKUSHIMA VERLATEN OMDAT DE STRALING ER TE HOOG IS.

Bron: http://demorgen.be/dm/nl/9757/Aardbeving-Japan/article/detail/1235958/2011/03/15/LIVE-DE-TOESTAND-IN-JAPAN-MINUUT-PER-MINUUT.dhtml

Waarom horen we hier niet meer over in de mainstream media? Is het nu waar of niet? Als het waar is, betekent het dat Japan de controle over de kernramp in wording heeft verloren. Je kunt immers niks doen als mensen er niet bij kunnen.

15.35 uur: Het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco overweegt de hulp van het Japanse of Amerikaanse leger in te roepen om vanuit helikopters water op het oververhitte koelbad van een reactor in Fukushima te droppen.

Het gebruik van helikopters wordt overwogen omdat het risico van stralingsbesmetting door een benadering over de grond te groot is. Ook zou het droppen van water vanuit de lucht effectiever zijn.
Het waterbad waarin de gebruikte brandstofstaven van de reactor worden bewaard zou koken. Als het water verdampt komen de staven bloot te liggen en kan er veel meer radioactiviteit vrijkomen.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5354/De-aardbeving-in-Japan/article/detail/1860265/2011/03/15/Liveblog-reactors-veilig-en-stabiel-no-flyzone-ingesteld.dhtml

Zijn deze berichten  nu de leugens, of is de verzwijging van de media de leugen?

Het AD en de Telegraaf  melden het nu ook:

 http://www.ad.nl/ad/nl/3702/aardbeving-en-tsunami-in-japan/article/detail/573230/2011/03/15/Ook-problemen-met-koeling-kernafval-rampcentrale-br—Personeel-moet-controlekamers-verlaten.dhtml

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9271173/__Brandstof_in_reactor_kookt_na_explosie__.html?p=3,1?sn=buitenland

Maar blijkbaar realiseren weinigen zich nog hoe ernstig dit is……..

Het zou mij niets verbazen als morgen of overmorgen 4 reactoren in brand staan en radioactieve wolken over Japan spugen. Meer dan 100 miljoen mensen en de derde economie ter wereld. Een brand die niet te blussen valt omdat je er niet bij kunt komen vanwege de straling.

Hoe stom moet je zijn om meer dan 4 kernreactoren vlak naast elkaar te bouwen?

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wereld/straling-te-hoog-voor-personeel-in-kerncentrale/article-1194968226271.htm

Volgens mij kan dit een veel ergere ramp worden dan Tsjernobyl.

Mijn voorspelling: AEX staat binnen 10 dagen op 300. Dow Jones onder de 10.000..

Toyota gaat vandaag omhoog! Terwijl ze zeggen 10% minder auto’s te  produceren en de productie stil staat vanwege de kernramp en tekort aan electriciteit. Kosten: 51 miljoen euro per dag. Deze waanzin zal toch niet lang duren?

Ik hoop maar dat ik ongelijk krijg en het met een sisser afloopt. ….

Wim

Over Wim Dankbaar

researcher/publicist/ondernemer
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

33 reacties op Straling te hoog of niet?

  1. Alex zegt:

    Maar blijkbaar realiseren weinigen zich nog hoe ernstig dit is……..

    Wim, een retorische vraag?

    De MSM reiken je tot 40% van de bril aan. Bezie en kijk verder… Deze keer heeft Micha een punt: Informeer je via Drudgereport, Infowars.com. RT en CCTV! http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/7550/msm-coverup-van-japanse-ramp.html

    Judge for yourself and see…!

  2. Ruud Harmsen zegt:

    > Maar blijkbaar realiseren weinigen zich nog hoe ernstig dit is.
    > […]
    > Volgens mij kan dit een veel ergere ramp worden dan Tsjernobyl.

    Wat voor opleiding heb je eigenlijk genoten, Wim, dat je zo stellig bent? Beta, alfa? Economisch?

  3. Wim Dankbaar zegt:

    Ruud,

    Ik hoop van harte dat ik ongelijk heb.

    De straling is er nu al zo hoog dat het voor mensen niet verantwoord is er in de buurt te zijn.

    Als mensen er niet meer kunnen werken, en daar gaat het sterk naar toe, dan heb je dus geen 1 meltdown maar 4 + opslag splijtstaven. Waarvan 1 op plutonium met een halfwaarde tijd van 24.000 jaar. Dat blijft de radioactivieteit aan de atmosfeer lozen. En daaar kun je dan niet bij. Ik moet er niet aan denken. Dit zou dan een ramp worden die wereldwijd consequenties heeft.

  4. Ruud Harmsen zegt:

    Ik weet het ook niet, maar ik denk dat die plutonium niet vrijkomt, omdat het staal en beton het houdt. Of zo iets. Hoe dan ook, lees dit eens, kennelijk van iemand wel verstand van de materie heeft:

    http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8082/Journalist_kan_rustig_gaan_slapen_in_Tokio

  5. Ruud Harmsen zegt:

    Een stukje citaat als smaakmaker:
    ===
    De term ‘besmetting’ die in de context van straling altijd gebruikt wordt, is trouwens hoogst ongelukkig; mensen geloven daardoor onwillekeurig dat blootstelling aan straling een alles-of-niets kwestie is, zoals infectie met een dodelijk virus. Zeker, van een grote dosis straling kun je ernstig ziek worden, en als het heel veel is, kun je er dood aan gaan.

    De ingenieurs die zo’n voor de hand liggend faal-scenario hebben genegeerd, moeten zich diep schamen.Maar een beetje straling stelt qua gevaar niks voor. Wat de burger – met dank aan decennia agitatie en desinformatie door de milieubeweging – niet meer aan het verstand te brengen is: de risico’s van straling onderscheiden zich niet wezenlijk van de risico’s van zaken als roken, motorrijden of alcohol drinken. In al die gevallen is de totale dosis bepalend voor het gevaar. Dit essentiële perspectief ontbreekt vrijwel altijd in de berichtgeving.
    /===

  6. Ruud Harmsen zegt:

    Nog een citaat uit:
    http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8082/Journalist_kan_rustig_gaan_slapen_in_Tokio
    “Een flink deel van die vermeende ‘Tsjernobyl-doden’ loopt dus in ieder geval nog vrolijk rond; het kan zijn dat u, lezer, een Tsjernobyl-dode bent.”

    Geeft toch wel te denken.

  7. René Brioul zegt:

    Beste mensen, het loopt zo’n vaart niet.
    De MSM proberen op deze manier juist in te spelen op ANGST.
    In de verste verten is iets zoals in Tsjernobyl niet mogelijk omdat het daar ging om een in bedrijf zijnde centrale, en in Japan waren deze centrales – mede door de aardbeving(en) NIET in bedrijf.
    Ze hebben wel wat problemen met de koeling maar dat is binnenkort ook weer helemaal onder controle.

    Waarom willen de MSM inspelen op ANGST?

    Alle negatieve zaken en emoties zoals angst en boosheid dragen er zorg voor dat je eigen frequentie omlaag gaat.

    Juist in tijden dat wereldwijd het bewustzijn van de mensheid belangrijk aan het toenemen is, willen de huidige machthebbers ons in angst onderdompelen, waardoor we niet echt meer open staan voor een toenemend bewustzijn.

    Het spel wordt slim gespeeld. De MSM weten dat een groot deel van het publiek weinig vertrouwen meer heeft in wat er gemeld wordt. Bij rampen is dat meestal veel te weinig, of ver van de waarheid, waarbij telkens weer de belangen van het publiek op het spel staan.
    Van dat gegeven wordt nu heel slim gebruik gemaakt.
    Het publiek blijft zo de focus houden op negatieve zaken.
    Laat je niet meesleuren in dit hele nare spel en houdt de focus op POSITIEVE zaken!

  8. Wim Dankbaar zegt:

    Ik hoop dat die Arnout Jaspers er verstand van heeft, maar ik twijfel. Ik vind het allemaal vrij gemakkelijk en populair klinken. Ook met dit verhaal blijft er veel onduidelijk.

    “Beste tv-journalist, om over uw hele levensduur een 5 procent hogere kans op kanker te lopen – en u heeft 30 procent kans op kanker, wat u ook doet – moet u een stralingsdosis van 1000 milliSievert incasseren. Dat haalden zelfs de honderdduizenden arbeiders niet die rond de uitgebrande reactor in Tsjernobyl de rommel hebben opgeruimd. U kunt dus rustig slapen in Tokio.”

    Maar dit begrijp ik dus al niet. Wat bedoelt hij hiermee? 1000 milliSievert per uur? Is dat dan hetzelfde als 10 uur lang 100 milliSievert per uur? Of 100 uur lang 10 milliSievert per uur?

    En wordt 2000 milliSievert dan een 10% grotere kans op kanker? Of geeft dat meteen andere ellende?

    Ik begrijp dat de Amerikanen het nu al in een radius van 80 km “ongezond” vinden en hun burgers aanraden daarbuiten blijven of liefts helemaal uit Japan te vertrekken. Zij hebben metingen gedaan, zeggen ze.

    Ook begrijp ik dat de Amerikanen niet kunnen helpen met blussen. Wel waterkannonnen sturen maar geen mensen om ze te bedienen, want daarvoor vinden ze de straling te hoog. De Japanners die dat wel doen, nemen al afscheid van hun kinderen via emails. Ik las ook dat er al medewerkers “ziek” waren wegens te hoge straling.

    Als het nu al zo erg is, wat voor stralingsnivaus krijg je als je niet meer in de buurt kan komen en ze allemaal smelten? En voor hoelang?

    Nee, Arnout Jaspers stelt mij niet erg gerust. Maar ik zou willen dat ik er net als hij over kon denken.

  9. Wim Dankbaar zegt:

    @ Rene Brioul,

    De MSM proberen juist helemaal niet in te spelen op angst. Ze negeren en baggatelliseren het tot nu toe. Op zich is daar niets tegen, want ze willen geen paniek veroorzaken. Maar dat is juist het dilemma. Met de waarheid vertellen veroorzaak je angst en paniek. Ik hoop dat ik het te zwaar inzie, maar ik vrees dat het volkomen gaat escaleren. Alles duidt erop dat de controle al verloren is. Hoe ga je elctriciteit en pompen aansluiten? Dan moet je ook dicht bij de reactor leidingen hebben als die niet al kapot zijn door de explosies.

    • René Brioul zegt:

      @ Wim Dankbaar,

      Dat is nou precies wat ik geschreven heb, als je het goed gelezen zou hebben.
      Ik blijf overigens bij de strekking van mijn verhaal.

      • René Brioul zegt:

        En de strekking van mijn verhaal is dat ze zeer bewust bezig zijn angst te zaaien.

        Zoals ik reeds schreef spelen ze het spel heel slim…

  10. Ruud Harmsen zegt:

    Die (milli)sievert is best een ingewikkeld verhaal:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sievert

    Ik lees dit nu voor het eerst, had er nooit van gehoord en geen idee wat het inhield.

  11. Ruud Harmsen zegt:

    Er staat bij de voorbeelden o.a.:

    Elevated limit for workers during Fukushima emergency: 250 mSv/year
    Criterion for relocation after Chernobyl disaster: 350 mSv/lifetime

  12. Ada zegt:

    Hoi wimp, zit je in over je investments?

  13. Ruud Harmsen zegt:

    Wat een intens stompzinnige en valse opmerking, Ada! Bah!

  14. wdankbaar zegt:

    @ Ruud, Zoals de persoon is, zo zijn de opmerkingen.

    Je vraagt je af wat Ada hier doet…

    Wim

  15. Ruud Harmsen zegt:

    Samenvatting van dat BBC-artikel: zelfs in het ergste geval valt het allemaal nog heel erg mee.

  16. Ruud Harmsen zegt:

    Ondertussen gaat Micha Kat gewoon door met z’n paniekzaaiende leugens:

    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/7906/msm-verbod-op-japanse-feiten-nu-compleet.html
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/7783/msm-bedrog-wordt-nu-misdadig-letterlijk.html
    http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/7591/totale-paniek-bankiers-ontvluchten-tokio.html

    En dat durft dan ANDEREN te beschuldigen van onjuiste en tendentieuze berichtgeving!

    Schandalig vind ik het. Ik heb het echt HELEMAAL gehad met die Micha Kat. Ik geloof bij voorbaat niets meer van wat hij schrijft, alleen omdat HIJ het schrijft.

  17. wdankbaar zegt:

    Ruud Harmsen,

    Stijl en woordkeuze zijn inderdaad tendentieus en over the top. Wat dat betreft heeft Kat’s werkwijze een steeds averechtser effect. Maar de de strekking van deze verhalen klopt wel.

    Het verhaal van de vluchtende bankiers werd gewoon door MSM gebracht:

    http://www.cnbc.com/id/42105046

    En de mainstream media liegen danwel bagatelliseren de ernst en risico’s van de kernramp die uiteraard nog veel groteskere vormen kan krijgen dan nu het geval is. Ergens snap ik wel dat je geen paniek wilt zaaien als overheid, maar dat impliceert ook reeds dat men de berichtgeving daarop aanpast.

    De sussende berichtgeving wordt eigenlijk steeds door de feiten ingehaald. Bovendien is duidelijke sprake van meninngsvershillen tussen Amerika en Japan. Americanen vinden het al een 6 waard en adviseren 80 km evacuatie i.p.v. 20/30 km.

    De geijkte vergelijkingen met Chernobyl en Harrisburg gaan gewoon niet op. Er is nooit een probleem geweest met 6 reactoren tegelijkertijd.

    Er is nooit een probleem geweest met een reactor op plutonium waarvan ook de experts stellen dat dit vele malen giftiger is. Die stellen ook dat de hoeveelheid materiaal dat hier ligt vele malen groter is dan op Chernobyl. Dus qua ervaring en inschatting zitten we hier echt in niemandsland. Als 1 van die reactoren knalt dan wil je niet bedenken wat er gebeurt. Probeer het maar. De situatie is letterlijk zeer explosief.

    Het is er op of eronder en de tijd dringt. Ik verwacht dat de vrijwilligers binnenkort vervangen moeten worden omdat ze te ziek zijn geworden om nog te kunnen werken.

  18. wdankbaar zegt:

    De NOS berichtgeving is ook verzachtend en verhullend. Hier een voorbeeld van vandaag :

    09.00 uur: Maatregelen reactor 3
    Medewerkers van de de kerncentrale Fukushima 1 zijn van plan om opnieuw stoom vrij te laten om de druk in reactor 3 verder te verminderen. Die stoom bevat radioactieve stoffen, meldt de Japanse tv.

    Wat zegt de Japanse TV precies?

    If the pressure doesn’t decline, the officials will release gases directly from the vessel. If that happens, the level of radioactive iodine in the air will increase by 100-fold.

    100 voud! En er wordt nu al jodium tot in Tokyo in het drinkwater gevonden. Maar de NOS zal 100-voud niet vermelden.

    Even later kwam het bericht dat de druk weer wat minder was en de stoomvrijlating voorlopig niet nodig was. Hopen maar dat dat klopt.

  19. Rudolf Paul zegt:

    Paul de Leeuw met een pruik op z’n kale bolle kop:

  20. Ruud Harmsen zegt:

    Natuurlijk is een bericht als dit wel ernstig:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/19/radioactiviteit-in-voedsel-drinkwater-toky/

    Maar het gaat mij om de nuance, zoals hier:
    “De hoeveelheid jodium is niet hoger dan wettelijk toegestaan. Normaal gesproken bevindt zich echter geen jodium in het drinkwater.”

    Mijn voorlopige conclusie hieruit: de MSM mainstream media zijn objectief en eerlijk, en Micha Kat helemaal niet. Precies het omgekeerde dus van wat hij zelf doet voorkomen.

  21. Ruud Harmsen zegt:

    Wim Dankbaar:
    “Het verhaal van de vluchtende bankiers werd gewoon door MSM gebracht:
    http://www.cnbc.com/id/42105046

    Inderdaad. Ik ontken ook niet dat er personeel vertrok uit Tokyo. Het gaat om de redenen ervoor.

  22. Ruud Harmsen zegt:

    Wim Dankbaar:
    ===
    Er is nooit een probleem geweest met een reactor op plutonium waarvan ook de experts stellen dat dit vele malen giftiger is.
    /===

    ALS het vrijkomt, ja. Dat is niet gebeurd en er is ook weinig kans op. Tot nu toe is er alleen radioactief stoom ontsnapt. Ook ernstig en zorgelijk, maar van een totaal andere orde.

    Kennis is alles. Heb ik ook te weinig, maar ik leer graag en sta open voor nuances.

  23. Ruud Harmsen zegt:

    Wim Dankbaar:
    ===
    Als 1 van die reactoren knalt dan wil je niet bedenken wat er gebeurt. Probeer het maar. De situatie is letterlijk zeer explosief.
    /===

    Ik weet het helemaal zeker, maar ik denk dat plutonium onbrandbaar is en ook niet explosief. De explosies kwamen door waterstof. Ook erg, wel heel anders.

    In Tsjernobyl brandde er grafiet, dat daar als koelmiddel diende. Heel ander type reactor.

  24. Ruud Harmsen zegt:

    NIET helemaal zeker, natuurlijk. Ik weet maar weinig en ik besef dat, in tegenstelling tot anderen, die veel denken te weten, zoals dat het een wereldwijde ramp zou zijn of worden en een samenzwering van de NWO, Bilderberg en weet ik wie nog meer. Die flauwekul vertroebelt het beeld alleen maar.

  25. Ruud Harmsen zegt:

    ===
    Ik verwacht dat de vrijwilligers binnenkort vervangen moeten worden omdat ze te ziek zijn geworden om nog te kunnen werken.
    /===

    Er is net een bataljon robots en robotvoertuigen ingevlogen uit Frankrijk, las ik net ergens (weet niet meer waar). De elektriciteit is weer aangesloten, maar de pompen doen het nog niet.

  26. Ruud Harmsen zegt:

    “the level of radioactive iodine in the air will increase by 100-fold.”

    100 keer wat, als het er ervoor helemaal niet of vrijwel niet in zat?
    100 keer nul is ook nul, 100 keer onmeetbaar weinig is misschien gevaarlijk.

  27. Ruud Harmsen zegt:

    > Maar de NOS zal 100-voud niet vermelden.

    Nodeloze achterdocht. Ze vermelden het niet, althans het is op dit moment niet gevonden. De reden kan ook gewoon zijn dat er erg veel berichten zijn, niet alle even duidelijk, en ze moeten kiezen.

    Je formulering wijst op paranoïde theorieën als zouden de MSM hier bedoelingen mee hebben. Ik geloof daar helemaal niks van.

  28. wdankbaar zegt:

    Ik denk dat ze bedoelen 100 x meer dan wat het nu is. Rond de centrale is het wel meer dan de wettelijke norm, en als er 100 x zoveel vrijkomt dan drinkt geen mens in Tokyo nog uit de kraan.

    Als jij denkt dat de kans klein is dat er plutonium vrijkomt, waarom nemen ze dan zulke grote risico’s om de reactor koel te houden met helicopters en waterkanonnen?

    Van de robots las ik ook. Denk jij dat die robots electriciteitskabels kunnen aanleggen? Ik geloof alles graag als ze een meltdown kunnen voorkomen, maar ik heb moeite om me voor te stellen hoe dat gaat en vooral dat het binnen een dag kan. Zo vraag ik me ook af of die pompen nog zullen werken. Heb ik ook moeite mee nu ik de explosies en de ravage heb gezien. Ik wens het natuurlijk van harte, maar een stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat de kans kleiner is dan dan 50%.

    Het zijn geen paronoide theorieen, het zijn gewoon constateringen. De NOS heeft nog nog nooit belicht wat er gebeurt als er 1 meltdown komt. Hooguit dat beton en borium storten de laatste optie is. Maar als je nadenkt weet je toch al dat dat niet mogelijk is? De bedoelding is om mensen niet te laten beseffen wat de gevolgen zullen zijn. Dat is inderdaad de bedoeling. Blijf rustig, kalm en optimistisch, we have it under control, en dat is precies de boodschap van een overheid.

  29. René Brioul zegt:

    Wim, misschien moet je hier eens even lezen:
    http://notrickszone.com/ artikel ARD Meltdown

  30. Chrysalis zegt:

    Twee-en-half jaar later staat de boel nu op echt klappen. Waarom gaan er nog mensen naar hun werk (behalve de mensen die Fuckushima zouden moeten oplossen). Hadden ze meteen na de ramp de hulp van Russische deskundigen maar aanvaardt, had het er nu misschien beter voor gestaan.

Geef een reactie

